Ponty 10 år – del 2

 

Här kommer ytterligare en av våra kunder som varit med oss sedan starten. Prodiem och deras grundare Viktoria Simmingsköld.

Ponty fyller 10 år!

Sedan september 2011 har vi upplevt glädje, utmaningar, framgångar och bakslag. Alltid sida vid sida med våra kunder. För att fira skulle vi därför vilja lyfta fram några av dem som varit med oss under lång tid. Hur har de upplevt ett årtionde och hur ser de på framtiden? Superintressant!

När startade ni bolaget ?

Jag startade Prodiem 2003. 18 år känns helt overkligt. Det har varit en otroligt spännande resa och mycket har hänt på arbetsmarknaden! Det har skett en enorm utveckling av både vårt arbete som konsult- och rekryteringsföretag och Prodiem som företag. För oss har det varit viktigt att satsa på kvalitet och långsiktighet och jag är otroligt stolt över att vi idag är en av de större aktörerna inom vår nisch; ekonomi, finans och HR.

Berätta hur det gick till när ni startade bolaget.

Vi tyckte att det var en ganska dålig kvalitet i branschen och ville ändra på det. Vi brinner för att hjälpa människor på riktigt och vi vill att både kandidater, kunder, konsulter ska vilja ta steget med oss och utvecklas tillsammans. Jag tänkte ”att det här skulle vi kunna göra mycket bättre för alla” – och på den vägen är det. Vår ambition redan då var att Prodiem skulle bli ett hållbart företag, att vi skulle vara en stabil och långsiktig partner under lång tid för alla och det är vi absolut idag.

Branschens förändring senaste 10 åren. 

Hur man söker kandidater och konsulter har förändrats, idag är T ex LinkedIn en stor källa till att hitta kandidater. Vi ser att våra ambitioner 2003 var helt rätt, det är de aktörer som tar hand om sina kandidater och kunder som vinner i längden. Marknadsföring har blivit mycket viktigare för att visa sitt varumärke, vilka man är på djupet och vad man vill förmedla. Ett kvitto på vårt arbete är att kunderna numera ser oss som en samarbetspartner snarare än en leverantör. Vi har många fler konkurrenter och finns fortfarande mycket att göra när det kommer till branschens rykte. 

Vad ser ni för trender framåt i branschen?

Pandemiåret har öppnat upp för att kunna bredda sig rent geografiskt då mycket har kunnat ske digitalt av vårt arbete. Vi ser också en trend att våra kunder är öppna för att anställa kandidater även utanför den ort som företaget är beläget i. Att kunna arbeta på distans öppnar upp enormt för både kunder, kandidater och konsulter. Mycket kommer också mer och mer digitaliseras som T ex matchning i CV, digitalisering av manuella processer som presentationer, referenstagning mm. Det är en mängd digitala uppdateringar på gång, men vi gillar det personliga hantverket och kommer noga att utvärdera.

Prodiem