Nyheter

Skillway vill utmana det konventionella tänket – rekryterar människor istället för cv:n

 

Skillway grundades med Anna Goudoulakis och Maria Lethins starka värderingar som utgångsläge, och med hjälp av Ponty kan de se till att både kunderna och kandidaterna får en så bra upplevelse som möjligt. 

– Det blir enkelt att göra det där lilla extra med Ponty, säger Maria.  

Maria Lethin, ägare och Chief Business Officer på Skillway 

Anna Goudoulakis och Maria Lethin möttes första gången år 2007, när Anna rekryterade Maria till en ny tjänst som HR-chef inom FMCG. De insåg snabbt att de hade samma värderingar och att de ibland skiljde sig en del från andra personer i branscherna de verkade i.

– Det var lite slit och släng-mentalitet i branschen, upplevde vi båda. Jag jobbade som HR-chef då och tyckte att människor begränsades av vad de tidigare gjort, istället för att se deras potential framåt, berättar Maria.

– Och jag satt med som researcher i rekryteringar och såg samma sak. Om man till exempel skulle rekrytera en vd till ett industriföretag, skulle kandidaterna ha jobbat i exakt samma bransch tidigare. Vi tror istället att alla som vill kan byta bransch och ville utmana det konventionella tänket, säger Anna. 

I augusti 2016 startade de Skillway, ett bolag inom rekrytering och HR som alltid utgår från grundarnas starka övertygelse: Att rekrytera människor, inte cv:n. 

 

Måna om kandidatens och kundens upplevelse 

Idag har Skillway två fokusområden: Executive search; rekrytering av chefer och specialister inom många olika branscher och HR-support i form av abonnemangstjänster. Skillway arbetar även med interimstjänster och erbjuder interimslösningar inom främst HR men även inom marknadsföring, ekonomi och kommunikation. De stöttar sina kunder genom hela processen och hur man som företag utvecklar och behåller personal så länge som möjligt, till att företag och medarbetare går skilda vägar.

– Vi försöker alltid möta människor med full respekt, men vi har även behövt coacha en och annan kund i att vara noggranna med att själva sälja in sitt företag och aktuell tjänst och inte bara förhöra kandidaten. Vi är väldigt måna om kandidatens upplevelse, och att både kandidater och kunder blir nöjda. Det är lite som att lägga ett pussel, säger Anna. 

– Att byta jobb är ju en jättestor händelse i livet och ett ömsesidigt val mellan arbetsgivare och kandidat. När vi ringer upp en potentiell kandidat kan vi verkligen förändra deras liv. Det är fantastiskt när den där matchningen mellan person och företag går ihop, och att det också kan påverka företagets resa framåt. Det är inspirerande, säger Maria.  

Anna Goudoulakis, ägare och Chief Operating Officer på Skillway 

Gick från excel till Ponty 

Efter några år med rekryteringssystem som inte fungerade optimalt var det en skeptisk Anna som svarade när Pontus år 2018 ringde upp och ville berätta om Ponty. På den tiden var det excel som användes för att hålla ordning på kandidater och kunder. 

– Jag trodde att Pontus bara var en säljare och att jag skulle kunna peta hål på hans argument, men det visade sig att han var riktigt kunnig inom rekrytering och jag blev faktiskt väldigt imponerad. Han kunde svara på alla mina frågor och då blev jag lite mållös, jag tänkte att det nog var ett bra system ändå, säger Anna. 

När Ponty först implementerades var tanken att Anna och Maria inte skulle vara så operativa, och utbildningen lämnade de till sina medarbetare. Sedan kom pandemin.

– Vi var tvungen att säga upp anställda och bli super operativa. Då hade vi ett system som vi inte till fullo visste hur det fungerade, säger Anna. 

– Men vi kom in i det direkt. Det är ett väldigt lättnavigerat och självinstruerande system, säger Maria. 

 

Ponty stöttar i hela processen

Idag använder de Ponty i hela processen, från sälj till rekrytering . En av de främsta fördelarna de upplever  är att Ponty hjälper till att göra upplevelsen så bra som möjligt för både kandidater och kunder. Förutom att systemet ger en större överblick som gör det enklare att undvika att ingen kandidat faller mellan stolarna, hjälper det också till att påminna om mail som bör skickas ut. 

– När vi nu blir fler i företaget är det svårt att hålla reda på alla processer som pågår parallellt, men i Ponty kan vi spara alla dialoger och anteckningar som gör att det är lätt att få en bra överblick över  kunder och kandidater. Det är också sådana små saker som gör så stor skillnad, som att vi till exempel kan få en påminnelse om att skicka “lycka till på intervjun”-mail till både kandidat och kund. Det blir enkelt att göra det där lilla extra med Ponty, säger Maria.

Läs mer

Novare Interim & Recruitment följer kunderna från start till mål med hjälp av Ponty

För Sofia Muhrbeck, som är ansvarig för försäljning, och Kristin Högdahl, som är ansvarig för rekrytering, är Ponty det ultimata verktyget för Novare Interim & Recruitment. Där kan de följa en kunds hela cykel, från den första säljpitchen till att kandidaten är tillsatt. 

– Karriärsidor med bakomliggande rekryteringssystem kan vara en bra lösning för bolag som rekryterar till sig själva, men för oss som jobbar med rekrytering dagligen och till olika kunder, behövs det att CRM-systemet kan kopplas ihop med kandidatbanken. Att ha båda delarna i ett system är den stora vinsten med Ponty, säger Kristin. 

Novare grundades för 20 år sedan av Fredrik Hillelson, i början som en rekryteringsbyrå som hjälpte till att bygga upp stora företag från grunden. Med åren har erbjudandet breddats och idag är Novare ett av Sveriges största humankapitalhus med expertis inom allt från executive search till utbildningar och konsultlösningar. Novare har ett stort hjärta och den röda tråden är att hjälpa företag och människor att växa. Novare Interim & Recruitment jobbar med konsult- och interimslösningar samt rekrytering och vi har träffat Sofia Muhrbeck, som är partner och kundansvarig, och Kristin Högdahl, som är partner och ansvarig för talent acquisition. De jobbar med rekryteringar och konsultlösningar till roller inom framförallt HR och ekonomi. 

– Vi har nog koll på varenda  person inom HR och ekonomi i Stockholm, från junior till specialist, säger Sofia Muhrbeck. 

 

Samma system för att följa hela flödet 

För att få bättre ordning och reda på bolagets kunder började Sofia för några månader sedan se sig om efter ett nytt CRM-system. Kristin tipsade då om Ponty, som hade stöd för både kunder och kandidater. 

– Jag hade jobbat med Ponty tidigare på en annan del av Novare och tyckte att det var väldigt bra redan då. Det är ett välrenommerat system inom Novare och att kunna använda samma system för både kund och kandidat är det bästa, säger Kristin. 

– Det finns många fina synergier med att ha samma system, det är smidigt och även kostnadseffektivt jämfört med att ha två olika system, fyller Sofia i. 

 


Kristin Högdahl, delägare och ansvarig för talent acquisition

Trygg övergång

Eftersom rekryteringsteamet saknade flera funktioner i sitt dåvarande system valde man att även flytta över hela kandidatbanken till Ponty. I Ponty blev det enklare att jobba med search och att hålla koll på de över 20 000 kandidaterna och vilka processer de tidigare varit med i. 

– Ponty är så användarvänligt och vi fick väldigt bra support när vi skulle implementera systemet, de höll oss i handen hela vägen. Övergången från det gamla systemet kändes väldigt trygg, och även efteråt har vi haft stort stöd av teamet på Ponty. De vill verkligen att vi ska lyckas och få ut maximal effekt av systemet, säger Kristin. 

 

Friktionsfritt flöde 

Idag används Ponty av både säljare och rekryterare på Novare Interim & Recruitment. Sofia och Kristin lyfter det friktionsfria flödet mellan de olika delarna som en stor fördel. 

– Cykeln fungerar från start till mål. Det börjar med att vi på försäljning lägger in en potentiell kund, tar ett möte med dem och tar oss an uppdraget. Kunden flyttas över från säljtavlan i Ponty till kandidat delen …, säger Sofia.

– … och då tar vi i rekryteringsteamet över processen och lägger ut en annons och börjar searcha. All information säljarna har samlat in finns då sparad i Ponty och det blir superenkelt för oss att komma åt all dokumentation. Allt går att följa, det blir en väldigt tydlig backlog, säger Kristin. 

 

Har ni någon favoritfunktion i Ponty? 

– Säljtavlan är min favorit. Den ger en jättebra översikt över allt man har i sin pipeline, allt från potentiella kunder till offerter till skarpa uppdrag. Det är väldigt tydligt och överskådligt! säger Sofia.

– Min favoritfunktion är knappen för att hämta data från andra online plattformar. Med den kan vi snabbt searcha profiler och få ordning och reda på alla kandidater vi haft kontakt med. En otroligt smidig funktion, säger Kristin. 

Sofia Muhrbeck, partner och försäljningsansvarig

Vilka skulle ni rekommendera Ponty till? 

– Absolut alla rekryteringsbyråer som liknar oss, som har flera parallella rekryteringar och roller som kräver mycket search, säger Kristin. 

Sofia håller med. 

– Alla rekryteringsbyråer som vill ha en helhet, där de olika områdena går in i varandra. I vår bransch är man beroende av varandras funktioner och det behöver finnas ett crossover-tänk mellan kund och kandidat. 

– Skillnaden mellan ett rekryteringsbolag som oss och ett företag där man letar efter anställda till sig själva, är att vi jobbar med många olika kunder som vi rekryterar till. Karriärsidor med bakomliggande rekryteringssystem kan vara en bra lösning för bolag som rekryterar till sig själva, men för oss som jobbar med rekrytering dagligen och till olika kunder, behövs det att CRM-systemet kan kopplas ihop med kandidatbanken. Att ha båda delarna i ett system är den stora vinsten med Ponty, säger Kristin.

Läs mer

Vi har en ny kollega

Vi är glada att få välkomna vår nya kollega Johan Bergström till Ponty. Johan kommer in som vår nya frontend-utvecklare och kommer jobba med våra användarupplevelser.

Läs mer

Ponty 10 år – del 3

 

Här kommer ytterligare en av våra kunder som varit med oss sedan starten. Safemind och deras grundare Daniel Hallqvist.

Ponty fyller 10 år!

Sedan september 2011 har vi upplevt glädje, utmaningar, framgångar och bakslag. Alltid sida vid sida med våra kunder. För att fira skulle vi därför vilja lyfta fram några av dem som varit med oss under lång tid. Hur har de upplevt ett årtionde och hur ser de på framtiden? Superintressant!

När startade ni bolaget ?

Vi startade Safemind redan 2004. Kom ihåg att iPhone inte fanns då! 😊

Berätta hur det gick till när ni startade bolaget.

Vi hade en helt annan idé från början där vi skulle bygga en klocka som skulle förhindra drunkningsolyckor för barn. Vi var tidigt in i innovationssatsningen STING. För att finansiera produkten startade vi en konsultverksamhet där den första idén var att hjälpa techbolag med rekrytering.  

Branschens förändring senaste 10 åren. 

Några tydliga trender finns. Dels har rekryteringar kring tech blivit mer och mer viktigt bland alla bolag, stora som små, traditionella som digitala. Sedan har bolag med återkommande rekryteringsbehov skapat interna rekryteringsfunktioner som får en viktigare roll. Detta fanns inte på samma sätt för 10 år sedan. Till sist alla satsningar inom HR-tech där man utvecklar olika digitala tjänster som hjälper kunder och kandidater med olika delar i rekryteringsprocessen.

Vad ser ni för trender framåt i branschen?

Att företag som är positiva till remote och där engelska är ok har en stark fördel att hitta bra folk och lyckas med sin tillväxt.

Safemind

Läs mer

Ponty 10 år – del 2

 

Här kommer ytterligare en av våra kunder som varit med oss sedan starten. Prodiem och deras grundare Viktoria Simmingsköld.

Ponty fyller 10 år!

Sedan september 2011 har vi upplevt glädje, utmaningar, framgångar och bakslag. Alltid sida vid sida med våra kunder. För att fira skulle vi därför vilja lyfta fram några av dem som varit med oss under lång tid. Hur har de upplevt ett årtionde och hur ser de på framtiden? Superintressant!

När startade ni bolaget ?

Jag startade Prodiem 2003. 18 år känns helt overkligt. Det har varit en otroligt spännande resa och mycket har hänt på arbetsmarknaden! Det har skett en enorm utveckling av både vårt arbete som konsult- och rekryteringsföretag och Prodiem som företag. För oss har det varit viktigt att satsa på kvalitet och långsiktighet och jag är otroligt stolt över att vi idag är en av de större aktörerna inom vår nisch; ekonomi, finans och HR.

Berätta hur det gick till när ni startade bolaget.

Vi tyckte att det var en ganska dålig kvalitet i branschen och ville ändra på det. Vi brinner för att hjälpa människor på riktigt och vi vill att både kandidater, kunder, konsulter ska vilja ta steget med oss och utvecklas tillsammans. Jag tänkte ”att det här skulle vi kunna göra mycket bättre för alla” – och på den vägen är det. Vår ambition redan då var att Prodiem skulle bli ett hållbart företag, att vi skulle vara en stabil och långsiktig partner under lång tid för alla och det är vi absolut idag.

Branschens förändring senaste 10 åren. 

Hur man söker kandidater och konsulter har förändrats, idag är T ex LinkedIn en stor källa till att hitta kandidater. Vi ser att våra ambitioner 2003 var helt rätt, det är de aktörer som tar hand om sina kandidater och kunder som vinner i längden. Marknadsföring har blivit mycket viktigare för att visa sitt varumärke, vilka man är på djupet och vad man vill förmedla. Ett kvitto på vårt arbete är att kunderna numera ser oss som en samarbetspartner snarare än en leverantör. Vi har många fler konkurrenter och finns fortfarande mycket att göra när det kommer till branschens rykte. 

Vad ser ni för trender framåt i branschen?

Pandemiåret har öppnat upp för att kunna bredda sig rent geografiskt då mycket har kunnat ske digitalt av vårt arbete. Vi ser också en trend att våra kunder är öppna för att anställa kandidater även utanför den ort som företaget är beläget i. Att kunna arbeta på distans öppnar upp enormt för både kunder, kandidater och konsulter. Mycket kommer också mer och mer digitaliseras som T ex matchning i CV, digitalisering av manuella processer som presentationer, referenstagning mm. Det är en mängd digitala uppdateringar på gång, men vi gillar det personliga hantverket och kommer noga att utvärdera.

Prodiem

Läs mer

Ponty fyller 10 år!

Grooo-anders

 

Sedan september 2011 har vi upplevt glädje, utmaningar, framgångar och bakslag. Alltid sida vid sida med våra kunder. För att fira skulle vi därför vilja lyfta fram några av dem som varit med oss under lång tid. Hur har de upplevt ett årtionde och hur ser de på framtiden? Superintressant! Först ut är Grooo, där vi pratat med Anders Achilles (Head of Business & Founder).

När startade ni bolaget ?

Grooo startades 2010 och hette då Stockholm Headhunting. Dock bytte vi namn 2019 eftersom vi växte ur namnet då vi arbetar mer som en intern techrekryteringsfunktion än med enstaka uppdrag och dessutom ofta långt utanför Stockholms gränser.

Berätta hur det gick till när ni startade bolaget.

Tanken har hela tiden varit att arbeta med nya metoder för att utveckla och driva techrekryteringen framåt. Metoderna har såklart uppdaterats men grundtanken är den samma. Grooo startades genom att jag och en tidigare kollega valde att dela vårt dåvarande företag i två för att båda fullt skulle fokusera på sin vision. Bland Grooos första kunder var Skype och Avanza, så vi fick snabbt höga förväntningar på vad som skulle levereras, förväntningar som vi fortfarande lever upp till, varje dag.

Branschens förändring senaste 10 åren.

Branschen har gått från att vara mer leverantörer av kandidater till att börja arbeta mer övergripande och få större gehör högre upp i organisationerna. Det är ju inte så konstigt med tanke på att konkurrensen om techkandidaterna aldrig varit så stor som nu.

Vad ser ni för trender framåt i branschen?

Jag är övertygad om att man som rekryterare kommer arbeta bredare med kandidatförsörjningen, kanske genom flera olika roller (t ex Sourcer, TA partner och TA manager) men även genom att arbeta närmre marknad och ledningsgrupper. Att rekrytera är ju generellt, och framför allt tech, en av de största utmaningarna för bolag idag. Och görs det rätt, har man otroliga konkurrensfördelar.

Grooo

Läs mer

Integration mellan Ponty och SRI

 

 

 

 

 

 

 

Vi är väldigt glada över att få presentera vårt samarbete med SRI som innebär att vi kommer kunna erbjuda våra kunder säkra bakgrundskontroller direkt via Ponty.

”På SRI är vårt uppdrag att bidra till ett säkrare Sverige. Genom samarbetet med Ponty, som i sin tur fått förtroendet att hjälpa väldigt många svenska bolag i rekryteringsbranschen, kan vi tillsammans bidra till ökad säkerhet i stor skala. Bakgrundskontroller i rekryteringsprocesser är ett viktigt komplement och hjälper rekryteraren att ytterligare kvalitetssäkra och riskminimera sin leverans till slutkund,” säger Johan Hasslert, Partner på SRI.

Den nya integrationen lanseras innan årsskiftet.

Läs hela pressreleasen på Di.se
Läs mer om SRI

Läs mer

Vi har fått ytterligare en ny kollega!

Vi är glada att få välkomna vår nya kollega Daniel Ferrero till Ponty. Daniel är fullstack-utvecklare och har tidigare jobbat med rekryteringssystem och dess utveckling. Daniel har redan tagit stor plats i vårt team och är i full fart med att utveckla Ponty.

Läs mer

Hur hanterar ni utmaningen med att presentera kandidater?

Hur hanterar ni utmaningen med att presentera kandidater i tider när personuppgifter inte kan strösslas runt som hashtags? Mailar ni filer med personuppgifter? Ser ni till att det raderas sedan? Många bolag får inte ta emot e-post med personuppgifter. De har mycket högre krav än så. De vill kunna titta på en kandidatpresentation eller ett CV utan att behöva bry sig om att det sparas på datorn någonstans eller i inkorgen.

Ponty-användare löser detta enkelt idag. Både vilken information som skall delas, hur länge den skall vara delad och vem som skall få ta del av den.  All kommunikation sker inne i systemet och du kan säkerställa att informationen du hanterar bara rör sig i ett väl definierat flöde.

Vi släpper inom kort en ny version av vår uppskattade delningsfunktion som funnits i Ponty i snart tre år. Håll utkik!

Läs mer