Ponty fyller 10 år!
Sedan september 2011 har vi upplevt glädje, utmaningar, framgångar och bakslag. Alltid sida vid sida med våra kunder. För att fira skulle vi därför vilja lyfta fram några av dem som varit med oss under lång tid. Hur har de upplevt ett årtionde och hur ser de på framtiden? Superintressant! Först ut är Grooo, där vi pratat med Anders Achilles (Head of Business & Founder).
När startade ni bolaget ?
Grooo startades 2010 och hette då Stockholm Headhunting. Dock bytte vi namn 2019 eftersom vi växte ur namnet då vi arbetar mer som en intern techrekryteringsfunktion än med enstaka uppdrag och dessutom ofta långt utanför Stockholms gränser.
Berätta hur det gick till när ni startade bolaget.
Tanken har hela tiden varit att arbeta med nya metoder för att utveckla och driva techrekryteringen framåt. Metoderna har såklart uppdaterats men grundtanken är den samma. Grooo startades genom att jag och en tidigare kollega valde att dela vårt dåvarande företag i två för att båda fullt skulle fokusera på sin vision. Bland Grooos första kunder var Skype och Avanza, så vi fick snabbt höga förväntningar på vad som skulle levereras, förväntningar som vi fortfarande lever upp till, varje dag.
Branschens förändring senaste 10 åren.
Branschen har gått från att vara mer leverantörer av kandidater till att börja arbeta mer övergripande och få större gehör högre upp i organisationerna. Det är ju inte så konstigt med tanke på att konkurrensen om techkandidaterna aldrig varit så stor som nu.
Vad ser ni för trender framåt i branschen?
Jag är övertygad om att man som rekryterare kommer arbeta bredare med kandidatförsörjningen, kanske genom flera olika roller (t ex Sourcer, TA partner och TA manager) men även genom att arbeta närmre marknad och ledningsgrupper. Att rekrytera är ju generellt, och framför allt tech, en av de största utmaningarna för bolag idag. Och görs det rätt, har man otroliga konkurrensfördelar.