Skillway vill utmana det konventionella tänket – rekryterar människor istället för cv:n

 

Skillway

Skillway grundades med Anna Goudoulakis och Maria Lethins starka värderingar som utgångsläge, och med hjälp av Ponty kan de se till att både kunderna och kandidaterna får en så bra upplevelse som möjligt. 

– Det blir enkelt att göra det där lilla extra med Ponty, säger Maria.  

Maria Lethin, ägare och Chief Business Officer på Skillway 

Anna Goudoulakis och Maria Lethin möttes första gången år 2007, när Anna rekryterade Maria till en ny tjänst som HR-chef inom FMCG. De insåg snabbt att de hade samma värderingar och att de ibland skiljde sig en del från andra personer i branscherna de verkade i.

– Det var lite slit och släng-mentalitet i branschen, upplevde vi båda. Jag jobbade som HR-chef då och tyckte att människor begränsades av vad de tidigare gjort, istället för att se deras potential framåt, berättar Maria.

– Och jag satt med som researcher i rekryteringar och såg samma sak. Om man till exempel skulle rekrytera en vd till ett industriföretag, skulle kandidaterna ha jobbat i exakt samma bransch tidigare. Vi tror istället att alla som vill kan byta bransch och ville utmana det konventionella tänket, säger Anna. 

I augusti 2016 startade de Skillway, ett bolag inom rekrytering och HR som alltid utgår från grundarnas starka övertygelse: Att rekrytera människor, inte cv:n. 

 

Måna om kandidatens och kundens upplevelse 

Idag har Skillway två fokusområden: Executive search; rekrytering av chefer och specialister inom många olika branscher och HR-support i form av abonnemangstjänster. Skillway arbetar även med interimstjänster och erbjuder interimslösningar inom främst HR men även inom marknadsföring, ekonomi och kommunikation. De stöttar sina kunder genom hela processen och hur man som företag utvecklar och behåller personal så länge som möjligt, till att företag och medarbetare går skilda vägar.

– Vi försöker alltid möta människor med full respekt, men vi har även behövt coacha en och annan kund i att vara noggranna med att själva sälja in sitt företag och aktuell tjänst och inte bara förhöra kandidaten. Vi är väldigt måna om kandidatens upplevelse, och att både kandidater och kunder blir nöjda. Det är lite som att lägga ett pussel, säger Anna. 

– Att byta jobb är ju en jättestor händelse i livet och ett ömsesidigt val mellan arbetsgivare och kandidat. När vi ringer upp en potentiell kandidat kan vi verkligen förändra deras liv. Det är fantastiskt när den där matchningen mellan person och företag går ihop, och att det också kan påverka företagets resa framåt. Det är inspirerande, säger Maria.  

Anna Goudoulakis, ägare och Chief Operating Officer på Skillway 

Gick från excel till Ponty 

Efter några år med rekryteringssystem som inte fungerade optimalt var det en skeptisk Anna som svarade när Pontus år 2018 ringde upp och ville berätta om Ponty. På den tiden var det excel som användes för att hålla ordning på kandidater och kunder. 

– Jag trodde att Pontus bara var en säljare och att jag skulle kunna peta hål på hans argument, men det visade sig att han var riktigt kunnig inom rekrytering och jag blev faktiskt väldigt imponerad. Han kunde svara på alla mina frågor och då blev jag lite mållös, jag tänkte att det nog var ett bra system ändå, säger Anna. 

När Ponty först implementerades var tanken att Anna och Maria inte skulle vara så operativa, och utbildningen lämnade de till sina medarbetare. Sedan kom pandemin.

– Vi var tvungen att säga upp anställda och bli super operativa. Då hade vi ett system som vi inte till fullo visste hur det fungerade, säger Anna. 

– Men vi kom in i det direkt. Det är ett väldigt lättnavigerat och självinstruerande system, säger Maria. 

 

Ponty stöttar i hela processen

Idag använder de Ponty i hela processen, från sälj till rekrytering . En av de främsta fördelarna de upplever  är att Ponty hjälper till att göra upplevelsen så bra som möjligt för både kandidater och kunder. Förutom att systemet ger en större överblick som gör det enklare att undvika att ingen kandidat faller mellan stolarna, hjälper det också till att påminna om mail som bör skickas ut. 

– När vi nu blir fler i företaget är det svårt att hålla reda på alla processer som pågår parallellt, men i Ponty kan vi spara alla dialoger och anteckningar som gör att det är lätt att få en bra överblick över  kunder och kandidater. Det är också sådana små saker som gör så stor skillnad, som att vi till exempel kan få en påminnelse om att skicka “lycka till på intervjun”-mail till både kandidat och kund. Det blir enkelt att göra det där lilla extra med Ponty, säger Maria.

Jag vill veta mer