Nyheter

För Team Interim är ett uppdaterat, kvalitetssäkrat och effektivt systemstöd avgörande i konkurrensen på marknaden.

För Camilla Ternstedt, som tillsammans med Björn Stålmarck är grundare på Team Interim och Team Recruitment, är Ponty en stor del av hennes vardagliga arbete. 

– Jag har över 20 års erfarenhet av att arbeta med implementering av olika system och för mig var det väldigt viktigt att vi säkerställde att den data som kom in från start var top-notch och att vi så snabbt som möjligt effektiviserade och automatiserade så mycket vi kunde. Ponty var det självklara valet för oss då.

Team Interim Sweden startade september 2020 för att Camilla och Björn ville skapa ett bolag där både kund och konsult blir nöjda och utvecklas samt där förväntningar på kompetens, uppdrag och leverans uppfylls enligt vad som utlovas. – Vi ville kunna utveckla bolaget med de värderingar som vi delar – transparens, ansvar och bygga ett bolag tillsammans med de anställda, säger Björn.

Björn Stålmarck – Grundare Team Interim och Team Recruitment

Vår kärna är kvalificerade och kvalitetssäkrade ekonomer, specialister och linjechefer, allt från redovisningsekonomer till CFO och fler av de kringtjänster som ingår i en CFO-organisation. Vi är dedikerade till att höja nivån på alla ekonomiorganisationer både på operativ och strategisk nivå och vi är stolta över det track-record vi lämnar ifrån oss. Idag har vi en av marknadens högsta hit-rate på tillsatta konsultuppdrag för att vi konstant är i kontakt med marknaden och byggt relationerna starka under många år, säger Björn.

Camilla Ternstedt, Grundare & VD Team Interim och Team Recruitment

Utöver att vi erbjuder Interim Management och Rekrytering så har sedan hösten 2020 erbjudit vår tjänst B.Y.O.T – Bring Your Own Team som ingår i alla pågående kund och konsultavtal. Vi är unika att erbjuda tjänsten som den ser ut i våra avtal och har även lagt till det som en tjänst i våra rekryteringsuppdrag. Vi har etablerat ett långsiktigt partnerskap med ett antal experter och specialister inom IFRS, Skatt, Moms, Koncernredovisning, K3, Risk, Anti-Money-Laundering, Lön samt CSRD & Hållbarhetsredovisning. I varje konsultavtal och numera även offert ingår ett antal fria timmar som både konsult/kandidat och betalande kunder dra nytta av specialister vid behov, vilket vi tror och ser skapar mervärde för alla parter, säger Camilla.

Hur kom ni i kontakt med Ponty och hur kommer det sig att ni valde Ponty?

Ponty var ett självklart val för oss när vi startade då vi tidigare arbetat med systemet och varit väldigt nöjda. När vi startade Team Interim handlade det om att snabbt komma upp i fart med affärer och aktiviteter och inte lägga för mycket tid på administration, utbildning och tidskrävande tekniska problem, säger Camilla. Samtidigt visste vi från tidigare erfarenheter att skillnaden på ett uppdaterat, kvalitetssäkrat och effektivt system och motsatsen är avgörande i konkurrensen på marknaden. Det finns för oss helt enkelt inte några andra alternativ som är tillräckligt intressanta och som kunde utmana Ponty, säger Björn.

Vi tror stenhårt på den digitala utvecklingen men inte att den ska ersätta kontakten med nätverket. Vi ska vara så tekniskt utvecklade som det går internt för att kunna vara ”analoga” i dialogen med nätverket. Vi tror att det är nyckeln snarare än att digitalisera bort samtalen och möten. Med erfarenheter från stora system där supporten är knapphändig och långt borta så är närheten till supporten och utvecklare hos Ponty oslagbar, säger Camilla. Det känns också som att vi är med och utvecklar systemet eftersom gänget på Ponty fångar upp frågor och önskemål. Det uppskattar vi väldigt mycket, säger Björn.

Har ni någon favoritfunktion i Ponty?

– Startsidan, säger Camilla. Det är det första jag gör varje dag – checka vilka uppdrag som brinner och vilka i nätverket och vilka kunder jag ska kontakta. Kalenderfunktionen i kombination med de aktiviteter som ska göras är det som gör att vi kan hålla aktiviteterna många och relevanta!

– Min favoritfunktion är ”kandidater” på kundkortet för att alltid veta vilka exempelvis tre eller sju konsulter vi känner som befinner sig på bolaget, säger Björn. I och med våra mycket goda relationer med konsulterna i stan så hjälper dessa oss löpande att få en bredare uppfattning om bolagen i sin helhet och bolagens olika finansteam. Nyanserna vi fångar upp den vägen är en av framgångsfaktorerna till vår pricksäkerhet och kontinuitet i matchningar som blir Win-win-win för alla parter.

Vilka skulle ni rekommendera Ponty till?

– Rekryteringsbolag som snabbt vill komma upp i fart och ha ett nära och utvecklande samarbete med sin systempartner och Konsultbolag som vill lägga mer fokus på sitt nätverk och jobba relationsbyggande, säger Björn.

– För de som bryr sig om processen och kvaliteten i kandidatvården så är Ponty ett mycket bra system som bidrar till att hålla en hög standard, säger Camilla.

Läs mer

Safemind förstår vikten av att ha koll på all data i sitt rekryterings- och CRM-system

För Stina Gårdman, som är Team Manager & Recruitment Consultant på Safemind, är Ponty en stor del av hennes vardagliga arbete. 

Ponty är ett kraftfullt hjälpmedel för mig som rekryterare. Jag har onboardat många nyanställda i systemet och får alltid höra hur lätt det är att komma in i. Att det dessutom finns så många smarta sätt att verkligen sourca fram rätt kandidat till rätt uppdrag gör min vardag enklare. I min roll som Team Manager förenklar uppdragstavlan mycket då jag snabbt kan få en överblick hur varje individ ligger till i sina rekryteringar, säger Stina.

Stina Gårdman – Team Manager & Recruitment Consultant

Safemind är en boutique agency inom headhunting av ledare och avancerade specialister till bolag som främst har en teknisk ådra. – Flertalet av vi som jobbar på Safemind har själva varit verksamma i andra bolag vilket gör att vi kan kombinera operativ kunskap med HR-kunskap. Sedan är det all data vi har som gör att vi lätt kan guida kunder och kandidater i olika situationer, säger Daniel Hallqvist, grundare och VD på Safemind.

– Safemind fyller 20 år vilket känns galet, säger Daniel. – På den tiden fanns det ingen nischad aktör som jobbade med Tech-bolag vilket vi utnyttjade. Vi sysslade med ett par andra spår då men rekrytering var det som bet bäst.

 

Daniel Hallqvist – Grundare och VD

Safemind var inledningsvis med och formade version 1.0 i Ponty, som är helt skild från dagens lösning. – Nu är det vårt affärssystem som är sjukt viktigt. Jag har sett många demos på andra system men i och med att Ponty nischar sig mot rekryteringsbranschen så är det svårslaget. De förstår våra utmaningar helt enkelt, säger Daniel.

Har ni någon favoritfunktion i Ponty?

– Jag personligen älskar mest kandidatkortet och hur lätt det är att överblicka och följa en kandidats resa, det gör att vi kan knyta en starkare relation till kandidaten, säger Stina.

– Jag uppskattar hur enkelt det är att hämta data från andra onlineplattformar, säger Bertil Englund, Headhunter och Recruiter på Safemind. – Det sparar oss så mycket tid att kunna sourca fram flera kandidater och sen lyfta in dessa i uppdragen utan att riskera dubbletter och få in den senaste informationen i Ponty. Fantastiskt!

Bertil Englund – Headhunter & Recruiter

– Oj, va svårt. I min roll som just nu mer är lutad åt försäljning så gillar jag den digitala säljtavlan och hur lätt man kan följa de olika affärsmöjligheterna. En annan del är funktionen att hämta kandidat- och kund-data från andra onlineplattformar och importera dom i Ponty, säger Daniel. 

Vilka skulle ni rekommendera Ponty till?

– Till de som förstår vikten av att ha koll på all data och dialoger som man har och har haft med kandidater och kunder. Det tar en viss tid att bygga upp men den kvaliteten man får ut har man igen flera gånger om och blir till slut en konkurrensfördel, säger Daniel. Dessutom kommer det bli extra kraftfullt för oss nu när Ponty utvecklar AI-funktioner. Ju bättre data vi har desto mer kommer AI att kunna hjälpa oss. 

Läs mer

Vad är det för skillnad mellan ATS och Rekryterings- och CRM-system för professionella rekryterare?

När vi träffar en organisation för första gången ställer vi alltid ett antal frågor. Organisationen är oftast på jakt efter ett nytt rekryteringssystem. Syftet är att komma underfund med om vi har en realistisk möjlighet att göra dem nöjda. Märker vi att de har en annan syn på rekrytering än den som vi och våra kunder utgår ifrån, rekommenderar vi dem att välja en annan leverantör. Tjusningen med detta är att vi har en relativt homogen världsbild tillsammans med våra kunder. Det gör att vår utveckling ligger i linje med de behov och de utmaningar en professionell rekryterare ställs inför. Något som förutom att skapa konkret affärsvärde också är väldigt roligt!

Med jämna mellanrum dyker frågan upp i sociala medier om det finns någon som kan rekommendera ett bra rekryteringssystem. Det lämpliga svaret borde vara att utan att veta något om dig eller din organisation går det inte att svara på. Alla system är byggda utifrån olika världsbilder och hjälper dig att lösa olika delar av det mångfacetterade arbete som rekrytering är. 

Låt mig ge några exempel på hur en professionell rekryterare prioriterar kontra en HR-avdelnings utmaningar.

Tiden är knapp

När en kund hör av sig till ett rekryteringsbolag är det ofta tidspress. Kunden förväntar sig att rekryteringsbolaget eller konsultbolaget relativt snabbt ska kunna presentera relevanta kandidater eller konsulter. Att till exempel sitta och vänta in eventuella ansökningar innebär oftast en förlorad affär. Att ha en relevant och uppdaterad databas är då ett måste. En viktig detalj för en professionell rekryterare är bland annat timing. Att veta när rätt kandidater är tillgängliga för rätt kund.

Search är avgörande

Karriärsidor, snygga hemsidor och employer branding i all ära. Vi ser i våra data-analyser att en stor del av våra kunders framgång stavas search. Att effektivt kunna söka i olika kanaler men FRAMFÖR ALLT att kunna söka i sin egen databas är avgörande! 

Datakvalité hjälper 

Att köpa rätt system är viktigt. Men ännu viktigare är implementationen! Att medarbetarna vet hur de ska använda systemet, att förstå varför datat är viktigt för den enskilda rekryteraren och för hela organisationens framgång. Och inte minst för bolagets kunder. De måste kunna lita på att rekryteringsbolaget eller konsultbolaget attraherar rätt kandidater eller konsulter för just deras verksamhet.

Vi måste ta hand om både våra kunder och kandidater

Ponty har sedan vi startade alltid haft en kund-del, CRM-funktionalitet i Ponty. Det är inte bara kandidater eller konsulter som ska vårdas. Våra kunder måste ha full kontroll över deras kundvård och deras försäljning.

Det finns förstås många fler skillnader mellan hur ett rekryteringsbolag och en HR-avdelning prioriterar. Och det är precis som det ska vara. Min poäng är att beskriva att det viktigaste för oss som leverantör är att vårt antagande när vi bygger system till våra kunder stämmer överens med den världsbild som våra kunder har. Och att vår roadmap framåt sker i samarbete med våra kunder. Vi har den största respekt och rekommenderar gärna ATS-system till kunder som har en annan världsbild än vi och våra kunder. De systemen har högst troligt ett antagande som stämmer överens med hur en HR-avdelning eller en TA-avdelning prioriterar i sina processer. 

Om du är intresserad av hur vi och våra kunder ser på rekrytering och vilka antaganden som präglat och fortsätter prägla byggandet av vårt system, är du välkommen att höra av dig till oss på Ponty. 

Har vi en god match vill vi gärna bli din leverantör. Men låt oss börja i rätt ordning! Att först förstå hur er organisation tänker och prioriterar kring hantverket rekrytering.

Läs mer

Clarify stöttar och vägleder både kunder, kandidater och konsulter genom processen och erbjuder en upplevelse som ger förutsättningar för en ”perfect match”.

(Janina, Caroline och Louise Poltoft – Ägare Clarify)

För Janina Poltoft som är delägare och som bland annat arbetar med försäljning på Clarify, är Ponty det ultimata verktyget.

 – Då jag mestadels arbetar i CRM-delen tycker jag att överskådligheten är väldigt bra. Jag kan snabbt skifta mellan prospects, kunder, uppdrag, kandidater och konsulter. Mina “rödingar” hjälper mig ha koll på alla mina ”to dos” som inte går att missa eller glömma 😊. Jag tycker även tagg-funktionen är väldigt bra!

Clarify startades av Louise Poltoft för 9 år sedan i syfte att utveckla ett konsult- och rekryteringsbolag som ligger i framkant inom Interim och Rekryterings/Search tjänster.

– Vi har sedan dag ett strävat efter att erbjuda marknadens främsta processer oavsett om du är kund, kandidat eller konsult, säger Louise.

– Vi på Clarify vill vi bidra till en positiv utveckling av vår bransch och samtidigt vara en arbetsgivare som ger de bästa förutsättningar för dess anställda och ge teamet möjlighet att utvecklas tillsammans inom ett växande bolag. Vi har ju även en historia i branschen som ger oss en till förankring i det vi gör, i och med att pappa Hans Poltoft startade ett av Sveriges första bemanningsbolag på 80-talet. Vi är idag ett familjeföretag då Clarify ägs av oss tre systrar, säger Janina. 

Clarify är specialister på att matcha rätt person till rätt roll och arbetar med konsult- och rekryteringsverksamhet inom Ekonomi och Finansområdet. De är en nära samarbetspartner till sina kunder. 

– Genom vår kompetens och vårt sätt att agera kan vi stötta och hjälpa chefer genom processen att välja in rätt person och kompetens till sin organisation. Vägen dit ska vara en upplevelse i sig, inte bara för våra kunder utan också för kandidater och konsulter. Vi stöttar och vägleder samtliga parter genom processen och erbjuder en upplevelse och process som ger förutsättningar till en ”perfect match”, säger Louise.

Enkel navigering i Ponty

– Ponty är så enkelt att navigera i. Vi kan enkelt följa hela säljcykeln och alla våra aktiviteter samt processer tills kandidaten är på plats hos kunden, säger Louise.

– Och vi har bra koll på alla våra kunder, uppdrag, kandidater och konsulter, säger Janina.

Ponty har ett genuint intresse

– Vi upplever att det finns ett genuint intresse för utveckling av systemet grundat på feedback från oss som kund. Vi tycker att vi alltid blir supertrevligt bemötta och får all hjälp och stöd vi behöver, när vi behöver det. Vi minns särskilt den superintensiva perioden när GDPR skulle träda i kraft, hur vi slet inför det för att säkerställa att vi levde upp till och följde den nya lagen. Tyckte även då att Ponty gav ovärderlig hjälp! Vii tycker både systemet och gänget på Ponty är toppen, säger Janina.

– Vilka skulle ni rekommendera Ponty till? 

– Vi skulle rekommendera Ponty till alla bolag som behöver sätta upp denna typ av system. Både på grund av systemet i sig men också på grund av att Ponty och alla dess medarbetare är otroligt trevliga att arbeta med och ger bra stöd och support. Ponty har alltid varit lyhörda och följt med i utvecklingen! Vi på Clarify känner att vi får vara med och påverka systemet tillsammans med Ponty som ständigt vill optimera och förbättra. 

På så sätt bidrar det även till att utveckla vår affär, säger Louise.

 

 

Läs mer

Skillway vill utmana det konventionella tänket – rekryterar människor istället för cv:n

 

Skillway

Skillway grundades med Anna Goudoulakis och Maria Lethins starka värderingar som utgångsläge, och med hjälp av Ponty kan de se till att både kunderna och kandidaterna får en så bra upplevelse som möjligt. 

– Det blir enkelt att göra det där lilla extra med Ponty, säger Maria.  

Maria Lethin, ägare och Chief Business Officer på Skillway 

Anna Goudoulakis och Maria Lethin möttes första gången år 2007, när Anna rekryterade Maria till en ny tjänst som HR-chef inom FMCG. De insåg snabbt att de hade samma värderingar och att de ibland skiljde sig en del från andra personer i branscherna de verkade i.

– Det var lite slit och släng-mentalitet i branschen, upplevde vi båda. Jag jobbade som HR-chef då och tyckte att människor begränsades av vad de tidigare gjort, istället för att se deras potential framåt, berättar Maria.

– Och jag satt med som researcher i rekryteringar och såg samma sak. Om man till exempel skulle rekrytera en vd till ett industriföretag, skulle kandidaterna ha jobbat i exakt samma bransch tidigare. Vi tror istället att alla som vill kan byta bransch och ville utmana det konventionella tänket, säger Anna. 

I augusti 2016 startade de Skillway, ett bolag inom rekrytering och HR som alltid utgår från grundarnas starka övertygelse: Att rekrytera människor, inte cv:n. 

 

Måna om kandidatens och kundens upplevelse 

Idag har Skillway två fokusområden: Executive search; rekrytering av chefer och specialister inom många olika branscher och HR-support i form av abonnemangstjänster. Skillway arbetar även med interimstjänster och erbjuder interimslösningar inom främst HR men även inom marknadsföring, ekonomi och kommunikation. De stöttar sina kunder genom hela processen och hur man som företag utvecklar och behåller personal så länge som möjligt, till att företag och medarbetare går skilda vägar.

– Vi försöker alltid möta människor med full respekt, men vi har även behövt coacha en och annan kund i att vara noggranna med att själva sälja in sitt företag och aktuell tjänst och inte bara förhöra kandidaten. Vi är väldigt måna om kandidatens upplevelse, och att både kandidater och kunder blir nöjda. Det är lite som att lägga ett pussel, säger Anna. 

– Att byta jobb är ju en jättestor händelse i livet och ett ömsesidigt val mellan arbetsgivare och kandidat. När vi ringer upp en potentiell kandidat kan vi verkligen förändra deras liv. Det är fantastiskt när den där matchningen mellan person och företag går ihop, och att det också kan påverka företagets resa framåt. Det är inspirerande, säger Maria.  

Anna Goudoulakis, ägare och Chief Operating Officer på Skillway 

Gick från excel till Ponty 

Efter några år med rekryteringssystem som inte fungerade optimalt var det en skeptisk Anna som svarade när Pontus år 2018 ringde upp och ville berätta om Ponty. På den tiden var det excel som användes för att hålla ordning på kandidater och kunder. 

– Jag trodde att Pontus bara var en säljare och att jag skulle kunna peta hål på hans argument, men det visade sig att han var riktigt kunnig inom rekrytering och jag blev faktiskt väldigt imponerad. Han kunde svara på alla mina frågor och då blev jag lite mållös, jag tänkte att det nog var ett bra system ändå, säger Anna. 

När Ponty först implementerades var tanken att Anna och Maria inte skulle vara så operativa, och utbildningen lämnade de till sina medarbetare. Sedan kom pandemin.

– Vi var tvungen att säga upp anställda och bli super operativa. Då hade vi ett system som vi inte till fullo visste hur det fungerade, säger Anna. 

– Men vi kom in i det direkt. Det är ett väldigt lättnavigerat och självinstruerande system, säger Maria. 

 

Ponty stöttar i hela processen

Idag använder de Ponty i hela processen, från sälj till rekrytering . En av de främsta fördelarna de upplever  är att Ponty hjälper till att göra upplevelsen så bra som möjligt för både kandidater och kunder. Förutom att systemet ger en större överblick som gör det enklare att undvika att ingen kandidat faller mellan stolarna, hjälper det också till att påminna om mail som bör skickas ut. 

– När vi nu blir fler i företaget är det svårt att hålla reda på alla processer som pågår parallellt, men i Ponty kan vi spara alla dialoger och anteckningar som gör att det är lätt att få en bra överblick över  kunder och kandidater. Det är också sådana små saker som gör så stor skillnad, som att vi till exempel kan få en påminnelse om att skicka “lycka till på intervjun”-mail till både kandidat och kund. Det blir enkelt att göra det där lilla extra med Ponty, säger Maria.

Läs mer

Novare Interim & Recruitment följer kunderna från start till mål med hjälp av Ponty

Novare

För Sofia Muhrbeck, som är ansvarig för försäljning, och Kristin Högdahl, som är ansvarig för rekrytering, är Ponty det ultimata verktyget för Novare Interim & Recruitment. Där kan de följa en kunds hela cykel, från den första säljpitchen till att kandidaten är tillsatt. 

– Karriärsidor med bakomliggande rekryteringssystem kan vara en bra lösning för bolag som rekryterar till sig själva, men för oss som jobbar med rekrytering dagligen och till olika kunder, behövs det att CRM-systemet kan kopplas ihop med kandidatbanken. Att ha båda delarna i ett system är den stora vinsten med Ponty, säger Kristin. 

Novare grundades för 20 år sedan av Fredrik Hillelson, i början som en rekryteringsbyrå som hjälpte till att bygga upp stora företag från grunden. Med åren har erbjudandet breddats och idag är Novare ett av Sveriges största humankapitalhus med expertis inom allt från executive search till utbildningar och konsultlösningar. Novare har ett stort hjärta och den röda tråden är att hjälpa företag och människor att växa. Novare Interim & Recruitment jobbar med konsult- och interimslösningar samt rekrytering och vi har träffat Sofia Muhrbeck, som är partner och kundansvarig, och Kristin Högdahl, som är partner och ansvarig för talent acquisition. De jobbar med rekryteringar och konsultlösningar till roller inom framförallt HR och ekonomi. 

– Vi har nog koll på varenda  person inom HR och ekonomi i Stockholm, från junior till specialist, säger Sofia Muhrbeck. 

 

Samma system för att följa hela flödet 

För att få bättre ordning och reda på bolagets kunder började Sofia för några månader sedan se sig om efter ett nytt CRM-system. Kristin tipsade då om Ponty, som hade stöd för både kunder och kandidater. 

– Jag hade jobbat med Ponty tidigare på en annan del av Novare och tyckte att det var väldigt bra redan då. Det är ett välrenommerat system inom Novare och att kunna använda samma system för både kund och kandidat är det bästa, säger Kristin. 

– Det finns många fina synergier med att ha samma system, det är smidigt och även kostnadseffektivt jämfört med att ha två olika system, fyller Sofia i. 

 


Kristin Högdahl, delägare och ansvarig för talent acquisition

Trygg övergång

Eftersom rekryteringsteamet saknade flera funktioner i sitt dåvarande system valde man att även flytta över hela kandidatbanken till Ponty. I Ponty blev det enklare att jobba med search och att hålla koll på de över 20 000 kandidaterna och vilka processer de tidigare varit med i. 

– Ponty är så användarvänligt och vi fick väldigt bra support när vi skulle implementera systemet, de höll oss i handen hela vägen. Övergången från det gamla systemet kändes väldigt trygg, och även efteråt har vi haft stort stöd av teamet på Ponty. De vill verkligen att vi ska lyckas och få ut maximal effekt av systemet, säger Kristin. 

 

Friktionsfritt flöde 

Idag används Ponty av både säljare och rekryterare på Novare Interim & Recruitment. Sofia och Kristin lyfter det friktionsfria flödet mellan de olika delarna som en stor fördel. 

– Cykeln fungerar från start till mål. Det börjar med att vi på försäljning lägger in en potentiell kund, tar ett möte med dem och tar oss an uppdraget. Kunden flyttas över från säljtavlan i Ponty till kandidat delen …, säger Sofia.

– … och då tar vi i rekryteringsteamet över processen och lägger ut en annons och börjar searcha. All information säljarna har samlat in finns då sparad i Ponty och det blir superenkelt för oss att komma åt all dokumentation. Allt går att följa, det blir en väldigt tydlig backlog, säger Kristin. 

 

Har ni någon favoritfunktion i Ponty? 

– Säljtavlan är min favorit. Den ger en jättebra översikt över allt man har i sin pipeline, allt från potentiella kunder till offerter till skarpa uppdrag. Det är väldigt tydligt och överskådligt! säger Sofia.

– Min favoritfunktion är knappen för att hämta data från andra online plattformar. Med den kan vi snabbt searcha profiler och få ordning och reda på alla kandidater vi haft kontakt med. En otroligt smidig funktion, säger Kristin. 

Sofia Muhrbeck, partner och försäljningsansvarig

Vilka skulle ni rekommendera Ponty till? 

– Absolut alla rekryteringsbyråer som liknar oss, som har flera parallella rekryteringar och roller som kräver mycket search, säger Kristin. 

Sofia håller med. 

– Alla rekryteringsbyråer som vill ha en helhet, där de olika områdena går in i varandra. I vår bransch är man beroende av varandras funktioner och det behöver finnas ett crossover-tänk mellan kund och kandidat. 

– Skillnaden mellan ett rekryteringsbolag som oss och ett företag där man letar efter anställda till sig själva, är att vi jobbar med många olika kunder som vi rekryterar till. Karriärsidor med bakomliggande rekryteringssystem kan vara en bra lösning för bolag som rekryterar till sig själva, men för oss som jobbar med rekrytering dagligen och till olika kunder, behövs det att CRM-systemet kan kopplas ihop med kandidatbanken. Att ha båda delarna i ett system är den stora vinsten med Ponty, säger Kristin.

Läs mer

Vi har en ny kollega

Vi är glada att få välkomna vår nya kollega Johan Bergström till Ponty. Johan kommer in som vår nya frontend-utvecklare och kommer jobba med våra användarupplevelser.

Läs mer

Ponty 10 år – del 3

 

Här kommer ytterligare en av våra kunder som varit med oss sedan starten. Safemind och deras grundare Daniel Hallqvist.

Ponty fyller 10 år!

Sedan september 2011 har vi upplevt glädje, utmaningar, framgångar och bakslag. Alltid sida vid sida med våra kunder. För att fira skulle vi därför vilja lyfta fram några av dem som varit med oss under lång tid. Hur har de upplevt ett årtionde och hur ser de på framtiden? Superintressant!

När startade ni bolaget ?

Vi startade Safemind redan 2004. Kom ihåg att iPhone inte fanns då! 😊

Berätta hur det gick till när ni startade bolaget.

Vi hade en helt annan idé från början där vi skulle bygga en klocka som skulle förhindra drunkningsolyckor för barn. Vi var tidigt in i innovationssatsningen STING. För att finansiera produkten startade vi en konsultverksamhet där den första idén var att hjälpa techbolag med rekrytering.  

Branschens förändring senaste 10 åren. 

Några tydliga trender finns. Dels har rekryteringar kring tech blivit mer och mer viktigt bland alla bolag, stora som små, traditionella som digitala. Sedan har bolag med återkommande rekryteringsbehov skapat interna rekryteringsfunktioner som får en viktigare roll. Detta fanns inte på samma sätt för 10 år sedan. Till sist alla satsningar inom HR-tech där man utvecklar olika digitala tjänster som hjälper kunder och kandidater med olika delar i rekryteringsprocessen.

Vad ser ni för trender framåt i branschen?

Att företag som är positiva till remote och där engelska är ok har en stark fördel att hitta bra folk och lyckas med sin tillväxt.

Safemind

Läs mer

Ponty 10 år – del 2

 

Här kommer ytterligare en av våra kunder som varit med oss sedan starten. Prodiem och deras grundare Viktoria Simmingsköld.

Ponty fyller 10 år!

Sedan september 2011 har vi upplevt glädje, utmaningar, framgångar och bakslag. Alltid sida vid sida med våra kunder. För att fira skulle vi därför vilja lyfta fram några av dem som varit med oss under lång tid. Hur har de upplevt ett årtionde och hur ser de på framtiden? Superintressant!

När startade ni bolaget ?

Jag startade Prodiem 2003. 18 år känns helt overkligt. Det har varit en otroligt spännande resa och mycket har hänt på arbetsmarknaden! Det har skett en enorm utveckling av både vårt arbete som konsult- och rekryteringsföretag och Prodiem som företag. För oss har det varit viktigt att satsa på kvalitet och långsiktighet och jag är otroligt stolt över att vi idag är en av de större aktörerna inom vår nisch; ekonomi, finans och HR.

Berätta hur det gick till när ni startade bolaget.

Vi tyckte att det var en ganska dålig kvalitet i branschen och ville ändra på det. Vi brinner för att hjälpa människor på riktigt och vi vill att både kandidater, kunder, konsulter ska vilja ta steget med oss och utvecklas tillsammans. Jag tänkte ”att det här skulle vi kunna göra mycket bättre för alla” – och på den vägen är det. Vår ambition redan då var att Prodiem skulle bli ett hållbart företag, att vi skulle vara en stabil och långsiktig partner under lång tid för alla och det är vi absolut idag.

Branschens förändring senaste 10 åren. 

Hur man söker kandidater och konsulter har förändrats, idag är T ex LinkedIn en stor källa till att hitta kandidater. Vi ser att våra ambitioner 2003 var helt rätt, det är de aktörer som tar hand om sina kandidater och kunder som vinner i längden. Marknadsföring har blivit mycket viktigare för att visa sitt varumärke, vilka man är på djupet och vad man vill förmedla. Ett kvitto på vårt arbete är att kunderna numera ser oss som en samarbetspartner snarare än en leverantör. Vi har många fler konkurrenter och finns fortfarande mycket att göra när det kommer till branschens rykte. 

Vad ser ni för trender framåt i branschen?

Pandemiåret har öppnat upp för att kunna bredda sig rent geografiskt då mycket har kunnat ske digitalt av vårt arbete. Vi ser också en trend att våra kunder är öppna för att anställa kandidater även utanför den ort som företaget är beläget i. Att kunna arbeta på distans öppnar upp enormt för både kunder, kandidater och konsulter. Mycket kommer också mer och mer digitaliseras som T ex matchning i CV, digitalisering av manuella processer som presentationer, referenstagning mm. Det är en mängd digitala uppdateringar på gång, men vi gillar det personliga hantverket och kommer noga att utvärdera.

Prodiem

Läs mer

Ponty fyller 10 år!

Grooo-anders

 

Sedan september 2011 har vi upplevt glädje, utmaningar, framgångar och bakslag. Alltid sida vid sida med våra kunder. För att fira skulle vi därför vilja lyfta fram några av dem som varit med oss under lång tid. Hur har de upplevt ett årtionde och hur ser de på framtiden? Superintressant! Först ut är Grooo, där vi pratat med Anders Achilles (Head of Business & Founder).

När startade ni bolaget ?

Grooo startades 2010 och hette då Stockholm Headhunting. Dock bytte vi namn 2019 eftersom vi växte ur namnet då vi arbetar mer som en intern techrekryteringsfunktion än med enstaka uppdrag och dessutom ofta långt utanför Stockholms gränser.

Berätta hur det gick till när ni startade bolaget.

Tanken har hela tiden varit att arbeta med nya metoder för att utveckla och driva techrekryteringen framåt. Metoderna har såklart uppdaterats men grundtanken är den samma. Grooo startades genom att jag och en tidigare kollega valde att dela vårt dåvarande företag i två för att båda fullt skulle fokusera på sin vision. Bland Grooos första kunder var Skype och Avanza, så vi fick snabbt höga förväntningar på vad som skulle levereras, förväntningar som vi fortfarande lever upp till, varje dag.

Branschens förändring senaste 10 åren.

Branschen har gått från att vara mer leverantörer av kandidater till att börja arbeta mer övergripande och få större gehör högre upp i organisationerna. Det är ju inte så konstigt med tanke på att konkurrensen om techkandidaterna aldrig varit så stor som nu.

Vad ser ni för trender framåt i branschen?

Jag är övertygad om att man som rekryterare kommer arbeta bredare med kandidatförsörjningen, kanske genom flera olika roller (t ex Sourcer, TA partner och TA manager) men även genom att arbeta närmre marknad och ledningsgrupper. Att rekrytera är ju generellt, och framför allt tech, en av de största utmaningarna för bolag idag. Och görs det rätt, har man otroliga konkurrensfördelar.

Grooo

Läs mer